Investeerder Coenraad de Vries ziet kansen voor Nederlandse food tech sector

In Food tech door 10 april 2018 Laat een reactie achter

Als early investor in Ojah weet Coenraad de Vries, mede-oprichter van StartGreen Capital, wat er nodig is om een succesvol plantaardig bedrijf op te bouwen. We spraken de Vries over duurzaam investeren, crowdfunding en food tech.

Focus op duurzame bedrijven

StartGreen Capital biedt diverse vormen van financiering voor duurzame, innovatieve bedrijven die willen groeien. Het beheert onder meer de energiefondsen van Overijssel en Noord Holland. Met twee eigen fondsen investeert StartGreen Capital in bedrijven in de cleantech en duurzame consumenten producten. Daarnaast is het de initiator van OnePlanetCrowd, crowdfundingplatform voor sociale en duurzame ondernemingen.

Het klassieke dertigersdilemma was voor De Vries de reden om duurzame investeerder te worden. ‘Ik had het naar mijn zin bij Fortis maar miste de maatschappelijke relevantie. Ik wilde een bijdrage leveren aan een betere wereld en besloot het roer om te gooien’, aldus de Vries.

Groei in crowdfunding

Geïnspireerd door Indiegogo en Kickstarter was StartGreen Capital in 2012 de eerste VC in Europa die serieus in crowdfunding stapte. In eerste instantie wilde StartGreen samenwerken met de eerste initiatieven in crowdfunding, maar de professionaliteit en risicobeheersing van bestaande partijen viel tegen, aldus De Vries. Startgreen besloot daarom zelf een initiatief te ontwikkelen: OnePlanetCrowd. Het platform richt zich op leningen tussen de 250.000 en 2 miljoen euro. Met uitschieters daarboven, zoals VanMoof die recent 2.5 miljoen euro heeft opgehaald.

De Vries geeft aan dat crowdfunding met name interessant is voor ondernemers die een bijdrage leveren in de energietransitie of actief in de consumentenmarkt. Omzet is immers de beste manier van financiering. En crowdfunding helpt hierbij, door het aanboren van een nieuwe markt (financiers worden klanten en andersom) waarmee de meerwaarde veel meer is dan geld alleen.

Met Ojah vormgever van de plantaardige revolutie

Ojah is een van de succesverhalen van de Vries. Het bedrijf, bekend van plantaardige vleesvervangers Beeter en Plenti, is in 2017 verkocht aan de familie Colruyt. Volgens De Vries voldeed Ojah aan het model plaatje. Een zeer gedreven team met goede connecties naar universiteiten. Met een product wat een marktprobleem oplost. Een ontwikkeld proof-of-concept op het moment dat de ondernemers besloten investeerders te betrekken. Niet te beroerd om weekenden en avonden in het bedrijf te stoppen. Plus eigenwijs genoeg om ideeën door te drukken maar met durf om op de juiste momenten hulp te vragen.

Ten opzichte van Amerika kent Nederland een behoudendere venture capital cultuur. Investeren in food tech vergt een lange adem en is kapitaalintensief. De Nederlandse VC industrie kijkt daarom liever naar internet startups, aldus de Vries. ‘Voor het produceren van voedsel is een fabriek nodig en innovatie is complex. Dat brengt voor veel investeerders teveel risico met zich mee. Dat terwijl er in Nederland geweldige uitvindingen worden gedaan, en de Universiteit Wageningen tot de wereldtop behoort.’

Lees ook:

https://www.plantbase.nl/inspirerende-co-creatie-ojah-en-startgreen-capital/

 


Leave a Comment

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

If you agree to these terms, please click here.